مزرعه:
⚫️⚫️⚫️
برخی از محققین بیان کرده اند که بازگشت اهل حرم علیهم السلام به کربلا در روز اربعین یک انحراف تاریخی در واقعه عاشورا است. توضیحات زیر در این مورد است:
موضوع اربعین و بازگشت اسرای کربلا در روز بیستم ماه صفر سال 61 هجری به کربلا،از جمله موضوعاتی است که اقوال متفاوتی پیرامون آن وجود دارد، از دیدگاه بسیاري از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبناي تاریخي چنین بزرگداشتي، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسیني (سال 61 هجري) و دفن سرهاي مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین (عليه السلام) در کنار پیکرهاي مطهر آنهاست.
از آنجا که دفن سر مطهر در کربلا قطعا به دست مبارک امام سجاد (عليه السلام) انجام شد و ورود ایشان به همراه سرهاي مطهر شهدا به کربلا نیز فقط در بیستم صفر بود و هیچیک از مورخان شیعه و سني قائل نشده اند که سرهاي مطهر - مخصوصا سر مطهر امام حسین (عليه السلام) - به وسیله کسي غیر از امام سجاد (عليه السلام) دفن شده و یا این که امام سجاد (عليه السلام) در غیر بیستم صفر سال 61 بري دفن سرهاي مقدس به کربلا آمده باشد، از این رو اعتراف و تصدیق به دفن سر مطهر امام حسین (عليه السلام) در کربلا توسط امام سجاد (عليه السلام) در روز بیستم صفر خود گواه و شاهدي است صادق و عالي بر آمدن اهل بیت (عليه السلام) در روز اربعین به کربلا.
تعدادی از علمایی که به صحت واقعه اربعین تصریح کرده اند عبارتند از:
1- ابو مخنف - لوط بن یحیي - معاصر با امام حسین (عليه السلام) (1)
2- شیخ صدوق، (متوفي سال381ق)(2)
3- علم الهدي سید مرتضي (متوفي 436ق.) (3)
▪️4- ابو ریحان بیروني، محقق و ریاضیدان شهیر (متوفي 440ق.)(4)
5- شیخ طوسي (متوفي 460ق.)(5)
6- شیخ فتال نیشابوري (متوفي 508ق.) (6)
7- عماد الدین طبري آملي (متوفي اوایل قرن ششم) . (7)
8- شیخ شهید طبرسي در سال 508ق. (8)
9- ابن شهر آشوب (متوفي سال 588ق.) در مناقب اعاده سر مطهر به بدن را ذکر کرده است. (9)
10- علامه شهیر و مورخ کبیر، سبط ابن الجوزي از علماي بزرگ اهل سنت (متوفي سال 654ق.) . (10)
11- سید بن طاووس - علي بن موسي بن جعفر - (متوفي 668ق.)، در کتاب لهوف، رجوع اهل بیت (عليه السلام) به کربلا و همچنین دفن سر مطهر در کربلا را نقل کرده، و در کتاب اقبال، (11) لحوق سر مطهر به بدن در روز بیستم صفر را پذیرفته، گر چه در باره آورنده سر مطهر و کیفیت دفن آن سکوت کرده است.
12- شیخ فقیه ابن نما حلي - جعفر بن محمد بن جعفر - (متوفي اواخر قرن هفتم) نسبت به ورود اهل بیت (عليهم السلام) به کربلا و ملاقاتشان با جابر تصریح نموده است. (12)
پی نوشتها:
(1). مقتل ابو مخنف، به نقل از مرحوم حاج میرزا حسین نوري، لؤلؤ و مرجان، ص157.
(2). شیخ صدوق، امالي، 1349 ش.، ص168، مجلس 31
(3). شهید قاضي طباطبایي، تحقیق اربعین، ص341، چاپ دوم، به نقل از مناقب شهر آشوب، ج2، ص200 و نیز نقل شیخ طبرسي در اعلام الوري، ص250، جبیروت1399ق.
(4) همان، ص344 به نقل از الاثار الباقیه، ص331 چاپ اروپا، و نیز ص22 جدوم به نقل از ترجمه الاثار الباقیه ص392، تهران 1321.
(5). به نقل از مرحوم محدث قمي، نفس المهموم، ص466، و شهید قاضي، پیشین، ص341.
(6). شیخ فتال نیشابوري، روضة الواعظین، ص230.
(7). بشارة المصطفي، به نقل سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج4، ص47.
(8). اعلام الوري، پيشين، ص250.
(9). به نقل از سید مقرم، مقتل الحسین، ص469.
(10). شهید قاضي طباطبایي، تحقیق اربعین، ص342و349 چاپ2، به نقل از تذکرة الخواص، و نیز مقتل مقرم ص470 به نقل از تذکرة الخواص ص150 همچنین اعیان الشیعه ج1، ص626، ق2.
(11). همان. ص588.
(12). مثیر الاحزان» ، 1318ق، ص59، به نقل از شهید قاضي، پیشین، ج2، ص20، و نیز سید مقرم، پیشین،